Serwis samochodowy

Katowice - Profesjonalny warsztat w Twojej okolicy

Menu

Serwis klimatyzacji

Kompleksowy serwis klimatyzacji to szereg czynności polegających na wymianie czynnika i innych elementów poza filtrem kabinowym.

Pierwszą czynnością jest wymiana czynnika. Następuję więc jego odsysanie. Maszyna serwisująca układ klimatyzacji, która odsysa czynnik po zakończeniu tej procedury wytwarza w układzie próżnię czyli następuję osuszenie układu z wilgoci, ale przy zachowaniu stosownych procedur, stacja serwisująca jest w stanie mierząc czas utrzymania próżni zdiagnozować nieszczelność układu.

Jeżeli próżnia nie jest w stanie się utrzymać w układzie przez określony czas, oznacza to nieszczelność.

Jeżeli układ jednak jest szczelny to przystępujemy do kolejnej czynności jaką jest napełnienie układu nowym czynnikiem roboczym, do którego dodany jest już olej z barwnikiem UV do smarowania kompresora.

Po zakończonym serwisie klimatyzacji powinna nastąpić wymiana filtra kabinowego oraz odgrzybianie układu ozonem lub ultradźwiękami.


Ważne! W samochodach, które nie posiadają klimatyzacji również powinno się odgrzybiać ukł. wentylacyjny!

Pamiętajcie, że tym wszystkim oddychacie Wy, Wasze DZIECI i Pasażerowie!


Dezynfekcja klimatyzacji metodą ultradźwiękową najskuteczniej :

  • usuwa pyłki oraz nikotynę z parownika
  • niszczy i usuwa mikroorganizmy
  • nie powoduje alergii
  • usuwa przykry zapach
  • usuwa grzyby, bakterie, roztocza
  • odkaża wnętrze samochodu

Czyszczenie klimatyzacji metodą ultradźwiękową

Jest to najnowsza metoda dezynfekcji układów klimatyzacji, dezynfekująca także tapicerkę i wnętrze pojazdu. W przeciwieństwie do odświeżaczy powietrza usuwa ona przyczynę, a nie sam skutek w postaci przykrego zapachu.

Metoda ta polega na ultradźwiękowym rozprowadzeniu odpowiedniego środka w układzie klimatyzacji i we wnętrzu pojazdu, co powoduje jego wniknięcie także w tapicerkę, dywaniki i kanały nawiewowe. Metoda ta eliminując pyłki, mikroorganizmy, bakterie, grzyby, zabezpiecza przed alergenami oraz usuwa nieprzyjemne zapachy, łącznie z zapachem papierosów i benzyny.

Specjalne urządzenie wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1.7 MHz . Zamieniają one mocno skondensowany płyn dezynfekujący w mgłę o średnicy kropel około 5 mikronów. Mgła wypełnia całe wnętrze samochodu , a także przedostaje się do parownika usuwając wszystkie zanieczyszczenia.

Czyszczenie klimatyzacji metodą ozonową

Do dezynfekcji metodą ozonową używa się generatora azotu pracującego w zamkniętym samochodzie. Ozon (O3) dzięki silnemu działaniu utleniającemu zabija pleśnie, grzyby, roztocza, bakterie, wirusy. Proces utleniania cząsteczek chemicznych powoduje niwelowanie nieprzyjemnych zapachów np. tytoniu, sierści zwierząt, zgnilizny, stęchlizny itp.....

Zastosowanie ozonu jest znacznie skuteczniejsze i zdrowsze niż chlorowanie. Nie istnieje również niebezpieczeństwo odbarwienia tapicerki samochodowej.

Cykl ozonowania trwa około pół godziny.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że dezynfekcja metodą ozonową jest stosowana w gabinetach medycznych, salach szpitalnych, operacyjnych, kuchniach restauracyjnych, salach kinowych i konferencyjnych i wszędzie tam, gdzie konieczna jest aseptyka otoczenia, oraz uzyskanie środowiska wolnego od jakichkolwiek zapachów.


Sprawdzanie szczelności ukł. klimatyzacji z wykorzystaniem lampy UV

Do lokalizacji wycieków stosuje się lampę UV (pracującą w ultrafiolecie), którą oświetla się poszczególne elementy klimatyzacji po wprowadzeniu w układ środka fluorescencyjnego. Miejsca wycieków świecą na jasnożółto lub jasnozielono. Im intensywniejsze jest oświetlenie, tym silniejszy jest efekt fluorescencji.

Sprawdzanie szczelności ukł. klimatyzacji za pomocą hydrogenu

Do wykrywania nieszczelności w układzie klimatyzacji można zastosować gaz śladowy, składający się z 95% azotu i 5% wodoru. Gaz ten jest niepalny, nietoksyczny, nie powoduje korozji i nie jest szkodliwy dla środowiska. Molekuły wodoru są najmniejszymi naturalnie występującymi cząsteczkami i same się ulatniają z minimalnych nieszczelności. Za pomocą detektora wodoru, który reaguje niemal wyłącznie na wodór, można wykryć najmniejsze nieszczelności.


Płukanie układu klimatyzacji

Jednym z procesów przywracania sprawności uszkodzonym klimatyzatorom jest ich płukanie. Płukanie układu klimatyzacji z opiłków następuje po zatarciu się kompresora klimatyzacji. Sama wymiana sprężarki niestety nie wystarczy by układ działał ponownie poprawnie. Należy również wymienić osuszacz, skraplacz i zawór rozprężny.


Zakuwanie przewodów klimatyzacji

Kolejna możliwa usterka w układzie klimatyzacji to uszkodzenie elastycznych przewodów klimatyzacji, węży czynnika chłodniczego. Najczęściej węże te ulegają rozwarstwieniu, pęknięciu, przetarciu lub rozszczelnieniu na łączeniu z końcówką.