Geometria kół 3D
Kilka faktów czyli co to jest geometria kół
Podstawowymi parametrami ustawienia kół w aucie są: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Zbieżność - to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła skierowane są na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.
Kąt pochylenia/nachylenia kół - patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła. Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie pochylenia. Z kolei gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia z kątem ujemnym. Tylne koła napędzające oś sztywną mają najczęściej kąt pochylenia równy 0 stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach maja niewielkie położenie ujemne.
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy - patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła. W przypadku nowszych konstrukcji pojazdów mamy do czynienia ze sworzniami kulistymi zastępującymi sworznie zwrotnicy. Wówczas tworzona jest dla takiego pomiaru linia przebiegająca przez oś obrotu tych sworzni podczas skrętu.Odległość punktów utworzonych przejściem przez płaszczyznę jezdni osi: pochylenia koła i sworznia zwrotnicy nazywa się promieniem zataczania. Jeżeli punkt przecięcia tych osi leży poniżej płaszczyzny jezdni, to promień zataczania określa się jako dodatni, a jeżeli powyżej - jako ujemny.
Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy - patrząc na auto z boku, jest to kąt zawarty pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a prostą pionową koła, co widać na umieszczonym wyżej schemacie. Jeśli punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z podłożem wyprzedza punkt styku opony z podłożem, to kąt ten ma wartość dodatnią i jest to tak zwane wyprzedzenie. W przypadku przeciwnym kąt jest ujemny i określa się go mianem opóźnienia osi sworznia zwrotnicy.
Ustawienia geometrii kół dokonuje się za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych, drążków zbieżności, a także dokręcając lub odkręcając śruby mocujące wahacz. Koszt takiego zabiegu w zależności od klasy auta wynosi od 80,00 zł. Jeśli dysponujesz nowszym samochodem o dość skomplikowanym napędzie i zawieszeniu, wówczas cena takiej usługi jest wyznaczana indywidualnie.
TRIMAX
Urządzenie TRIMAX jest podstawowym modelem korzystającym z technologii 3D. Zawiera on wszystkie narzędzia niezbędne do precyzyjnego pomiaru.
Urządzenie mierzy następujące kąty:
- zbieżność całkowita oraz połówko- pochylenie koła,
- wyprzedzenie i pochylenie sworznia zwrotnicy,
- kąt znoszenia oraz wymiary podwozia (pozwala określić,
- czy przyczyną wyników będących poza tolerancją jest uszkodzenie podwozia/wypadek)
Urządzenie wykorzystuje najnowszą technologię pomiaru geometrii – pomiar 3D.
Dzięki niej pomiar wykonywany jest o wiele szybciej niż w tradycyjnym urządzeniu. Wygoda, szybkość, powtarzalność pomiarów – to najważniejsze zalety tej technologii.Wysokiej rozdzielczości kamery pozwalają na ciągłą obserwację ułożenia okręgów na odblaskach dzięki temu wyniki są dokładne i na bieżąco odświeżane.
Urządzenie dzięki technologii 3D pozwala na zmierzenie wymiarów podwozia – rozstawu kół i osi. Jest to niezbędne w ocenie stanu pojazdów powypadkowych.